Svea Rikes Lag


Läste på Aftonbladet att ungdomarna som låg bakom Therese Johansson Rojos död bara får ett år och åtta månaders sluten ungdomsvård. Vad är det med Sveriges rättsväsen? Visst att det handlar om ungdomar. Men är man kapabel att ta någon annans liv är man tvungen att sona sitt brott. Speciellt när de ändå bara kunnat få 4 års sluten vård som mest. Vad visar detta? Ännu ett exempel på att man kan göra i princip vadsomhelst i Sverige och ändå komma lindrigt undan. Jag tycker synd om de som stod Therese nära. Var hennes liv inte värt mer? En ung tjej vars fel var att hon råkade göra en annan tjej så svartsjuk att hon hestade sin pojkvän att döda henne.

Det är som en berättelse. Nåt som skulle kunna vara skrivet av Shakespeare. Den förälskade tjejen kunde inte tygla sin svartsjuka och tvingade sin pojkvän att ta livet av den som stod i vägen om de skulle kunna vara tillsammans. Den förälskade killen kunde inte leva utan henne och bestämde sig för att göra som hon sa. Konsekvenserna blev ett år och åtta månader inlåsta. Men vad händer sen? Ingen av dem är ens myndiga när de kommer ut. Är det verkligen så det ska vara?

Det är inte första gången man blir helt ställd över hur korta straff det delas ut i Sverige. Ändå blir jag lika arg varje gång. Jag hoppas verkligen att detta kommer att ändras inom en snar framtid.

Kommentarer
Postat av: Fanny

Jag vet, blev flyförbannad när jag läste det där. Dessutom hittade jag ett liknande fall i Canada där både tjejen och killen fick 10 år (och det var ett förhållandevis lågt staff), trots att de var minderåriga.



Nej Clin, vi kanske får ge oss in i rättsvärlden och ordna upp det där. Så här kan det inte gå till.

2009-10-27 @ 21:55:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0