Wienervals


Inte riktigt, men lite wienernougat blev det ikväll iaf. Orkade lite mer ikväll än va jag gjort tidigare. Och nu är det bara en dag kvar till den efterlängtade lediga helgen. Ja, jag längtar mest till att va ledig. Kan inte för mitt liv förstå att det är julafton i övermorgon. Weird.

Men fick åtminstone lite julkänsla ikväll när det  blev paketinslagning och godisgörande.

Wienernougat är jättelätt att göra själv (och pappas all-time-favourite, så där hamnar man på plus). Jag gjorde bara en halv sats eftersom jag jag bara hade nougat till det, men det räcker nog. Twistade till ungefär hälften också genom att ha i lite apelsinskal. Jättegott.

Grundreceptet är:

500g nougat
300g choklad
200g mandelspån

Rosta mandeln i en torr panna. Ställ åt sidan. Smält nougaten över vattenbad, och ha sedan i chokladen. Blanda allt och häll upp i bakplåtspappersklädd form. Ställ in i kylen och vänta någon timme innan du kan skära den i bitar. 

Jag hade i apelsinskal från knappt en hel apelsin. Det va alltså till ungefär en fjärdedel av receptet ovan. Det blev inte jättemycket smak, utan bara en liten touch så man märker att det är någon mer smak. Men det får man ju känna av själv hur mycket man vill ha.

 (Tdog ingen bild så den här får duga)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0